До Всеукраїнської громадської організації «Захисту прав споживачів фінансових послуг» звернулися клієнти «Приватбанку» з проханням роз’яснити законність операції, яка передбачає, що із 1 грудня 2010 року у відділеннях Приватбанку стане неможливим здійснювати фінансові операції без наявності будь-якої пластикової картки банку. А це значить, що жоден платіж чи перерахування коштів, неможливо буде здійснити.
Якщо у людини немає картки, тоді її запропонують оформити одразу в відділенні. Зі слів, операторів контакт-центру та працівників банку, ніякої плати за це не візьмуть, за користування карткою також плата проводитись не буде. Однак, тільки у випадку, якщо дійсно не будуть проводитись жодні операції із самою карткою.
Доречі, дана інформація навіть не опублікована на сайті банку. Працівники банку, що інформують про нові правила обслуговування, посилаються на «внутрішні інструкції банку»…
Звичайно, така політика банку та нововведення – це їх особиста справа. Клієнти, що не погодяться з даними пропозиціями також можуть знайти інший банк для обслуговування.
Однак, Всеукраїнська громадська організація «Захисту прав споживачів фінансових послуг» наголошує, що по даній ситуації є і юридичні засади, що не можна ігнорувати.
ЗУ «Про банки та банківську діяльність»
Стаття 55 зазначає, що банкам забороняється вимагати від клієнта придбання будь-яких товарів чи послуг від банку або від спорідненої чи пов'язаної особи банку як обов'язкову умову надання банківських послуг.
ЗУ «Про захист прав споживачів»
В статті 19 зазначається, що дії стосовно пропонування з метою реалізації однієї продукції до реалізації іншої, є забороненими. Крім того, підприємницька практика вважається агресивною, якщо вона містить елементи примусу, докучання або неналежного впливу та істотно впливає чи може вплинути на свободу вибору або поведінку споживача стосовно придбання продукції. За таку практику суб'єкти господарювання, їх працівники несуть відповідальність згідно із законодавством.
Стаття 21 встановлює перелік випадків, коли права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо:
1) при реалізації продукції будь-яким чином порушується право споживача на свободу вибору продукції;
2) при реалізації продукції будь-яким чином порушується свобода волевиявлення споживача та/або висловлене ним волевиявлення;
3) при наданні послуги, від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець нав'язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами та/або
виконавцями, не надають споживачеві однакових гарантій відшкодування шкоди, завданої невиконанням (неналежним виконанням) сторонами умов договору;
4) порушується принцип рівності сторін договору, учасником якого є споживач;
5) будь-яким чином (крім випадків, передбачених законом) обмежується право споживача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про відповідну продукцію.
Антимонопольне законодавство
Стаття 12 ЗУ “Про захист економічної конкуренції” говорить про те, що зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або
ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
В цій же статті дається чітке визначення поняттю зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку. Ним, зокрема, визнається: обумовлення укладання угод прийняттям суб'єктом господарювання додаткових зобов'язань, які за своєю природою або згідно з торговими та іншими чесними звичаями у підприємницькій діяльності не стосуються предмета договору. Ці дії тягнуть за собою відповідальність згідно чинного законодавства.
Висновок: дії банку щодо нав’язування картки клієнту є порушенням вимог чинного законодавства.
Клієнт банку може боротися з такою ситуацією таким шляхом. Можна написати лист до банку. Також варто написати скарги до НБУ та Антимонопольного комітету України. Якщо дані листи не знайдуть відгуку, можна рішуче йти до суду та скаржитись у прокуратуру. Чи варті такі затрати в часі, коли можна оформити карту за 15 хвилин у банку і далі проводити всі свої заплановані операції?! Вирішувати Вам.
Немає коментарів:
Дописати коментар